ظرفیت‌شناسی حکمت متعالیه در باب مفهوم «بدن» در مقایسه‌ای تحلیلی با اندیشه مرلوپونتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه غرب، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشیار پژوهشکده فلسفه و کلام، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران

چکیده

بحث از بدن از مباحثی است که تا قبل از مرلوپونتی نگاه جدی به آن نشده بود، ولی مرلوپونتی با پدیدارشناسی ادراک حسی آن را اصل و محور اندیشه خود قرار داد و از آن پس تحقیقات خوبی درباره بدن انجام شد و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. در مقاله حاضر، با روش توصیفی‌تحلیلی و مقایسه‌ای، می‌کوشیم ضمن توصیف دیدگاه‌های مرلوپونتی و ملاصدرا، ظرفیت‌های فلسفه اسلامی در بحث بدن را بررسی کنیم. تحقیق پیش رو به این نتیجه رسیده است که روش شهودی‌برهانی ملاصدرا نه‌تنها دستاوردهای روش پدیدارشناسی مرلوپونتی درباره بدن را تا حد بسیار پوشش می‌دهد، بلکه آورده‌های افزون‌تری هم دارد که نشان‌دهنده عمق، گستره و توان تبیین‌گری رویکرد و دیدگاه وی است. ملاصدرا و مرلوپونتی هر دو با بیان‌های مخصوص خود به عالِم‌بودن بدن، رو به سوی جهان بودن آن، فعال‌بودن و ساختنی‌بودنش اشاره دارند؛ ولی ملاصدرا برخلاف مرلوپونتی اولاً با توجه به ذاتی‌دانستن نفس‌مندی برای بدن توانست به بدن‌های دیگری غیر از بدن مادی، مانند بدن مثالی، قائل شود؛ و ثانیاً نه‌تنها جهان را منحصر در جهان تجربی و پدیداری نمی‌کند، بلکه حتی آن را منحصر به و در نسبت با بدن‌بودن نمی‌کند و از باب نمونه قائل به جهان معقولی است که در نسبت با و متحد با مرتبه عقل انسان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Capacity of Transcendent Wisdom on the Concept of "Body" in Analytical Comparisons with Merleau-Ponty's Thought

نویسندگان [English]

  • isa mousazadeh 1
  • Ali Aghaeepour 1
  • Mohammad Ali Mobini 2
1 PhD Student in Western Philosophy, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Associate Professor, Research Institute of Philosophy and Theology, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran
چکیده [English]

The subject of "body" is one of the topics that was not taken seriously before Merleau-Ponty, but he made it the basis of his thought with the phenomenology of sensory perception, and since then good studies has been done on the body whose number is increasing every day. In the present article, using a descriptive-analytical and comparative method, we try to examine the capacities of Islamic philosophy on the subject of body while describing the views of Merleau-Ponty and Mulla Sadra. The research concluded that Mulla Sadra's intuitive-argumentative method not only covers to a large extent the achievements of Merleau-Ponty's phenomenological method about the body, but also has additional attainments that show the depth, breadth, and explanatory power of his approach and view. Both Mulla Sadra and Merleau-Ponty, in their special statements, refer to the body as being knower, towards the world, active and constructive. But unlike Merleau-Ponty, Mulla Sadra, due to believing in the innate knowledge of the soul for the body, was able to consider bodies other than the material body, such as the analogical body. In addition, he not only did not consider the world to be limited to the empirical and phenomenal world, but he did not even limit it to being in relation to the body, and for example he considered a rational world which is in relation to and united with the level of human intellect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Merleau-Ponty
  • Mulla Sadra
  • Body
  • Soul
  • World
  • Consciousness
افلاطون (1380). مجموعه آثار، ترجمه: محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
ربانی، علی؛ و دیگران (1387). «مفهوم بدن در اندیشه فلسفی مرلوپونتی و چالش‌های نظری در قرائت جامعه‌شناختی آن»، در: معرفت، ش126، ص126-140.
رفیقی، سمیه؛ اصغری، محمد؛ صوفیانی، محمود (1398). «بدن و عینیت در پدیدارشناسی مرلوپونتی»، در: شناخت، دوره 12، ش81، ص71-94.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1354). المبدأ والمعاد، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران، چاپ اول.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1363). مفاتیح الغیب، مقدمه و تصحیح: محمد خواجوی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ اول.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1371). التصور والتصدیق، قم: بیدار، چاپ پنجم.‌
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1981). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، بیروت: دار احیاء التراث، الطبعة الثالثة.‌
محمدعلی خلج، محمدحسین (1398). «بدن پدیده‌شناختی مرلوپونتی و برخی چالش‌های تفسیری»، در: شناخت، ش1/71، ص49-69.
Collier, C. (2013). Recovering the Body: Philosophical Story, University of Ottawa Press.
Cottingham, J.; Stoothof, R.; Murdoch, D. (CSM). (1991). The Philosophical Writings of Descartes, Cambridge.
Husserl, E. (1970). The Crisis of European Sciences and TranscendentalPhenomenology, Trans. D. Carr, Northwestern University Press.
Merleau-Ponty, Maurice (1945). Phenomenology of Perception, translated by Colin Smith, Routledge.
Merleau-Ponty, Maurice (2005). Phenomenology of Perception, Trans. C. Smith, London: Routledge & Kegan Paul.
Miles, M. R. (1979). Augustine on Body, Scholars Press.