ابنسینا، حسین بن عبدالله (1375). الاشارات والتنبیهات، قم: نشر البلاغة.
امیریان، مهدی (1393). «رویکردهای مدلسازی ذهن در علوم شناختی و چالشهای فلسفی پیش روی آن»، در: پژوهشهای علوم انسانی نقش جهان، ش2، ص35-54.
بابایی، بیژن؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ جاویدی، طاهره؛ مقیمی، علی (1396). «یادگیری بدنمند: نقد رویکرد عصبپژوهی فلسفی به شناخت و یادگیری»، در: فلسفه تربیت، ش2، ص61-90.
تلخابی، محمود (1389). «آموزش میانرشتهای: نوآوری علوم شناختی در آموزش فلسفه ذهن»، در: مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، ش2، ص67-87.
تلخابی، محمود (1391). «پیوند میان علوم اعصاب و تربیت: چالشها و امیدها»، در: تازههای علوم شناختی، ش54، ص9-22.
تلخابی، محمود (1397). «نسبت میان فلسفه و علوم شناختی: تأملی بر دیدگاه پل تاگارد»، در: تازههای علوم شناختی، ش80، ص10-19.
جامهبزرگی، محمدجعفر؛ سعیدیمهر، محمد؛ اکبری، رضا (1397). «بازخوانی نظریه حدوث جسمانی نفس در پرتو نظریه نوخاستهگرایی»، در: حکمت صدرایی، ش6، ص11-24.
خبازی کناری، مهدی؛ سبطی، صفا (1397). «بدنمندی در پدیدارشناسی هوسرل، مرلوپونتی و لویناس»، در: حکمت و فلسفه، ش47، ص75-97.
خرازی، کمال (1385). «تأثیر علوم شناختی بر روانشناسی معاصر»، در: تازههای علوم شناختی، ش8، ص77-81.
خوانساری، محمد (1362). منطق صوری، تهران: آگاه، ج1.
درزی، قاسم (1397). «درآمدی بر کاربست علوم شناختی در مطالعات قرآنی»، در: مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، ش2، ص43-75.
درزی، قاسم؛ فرامرز قراملکی، احد؛ پهلوان، منصور (1392). «گونهشناسی مطالعات میانرشتهای در قرآن کریم»، در: مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، ش5، ص73-102.
رشاد، علیاکبر (1389). «بررسی انتقادی مبادیپژوهی اصولیون: مطالعه موردی مفهومشناسی و جایگاهشناسی مبادی علم»، در: کتاب نقد، ش55-56، ص13-30.
زاهدی، محمدصادق؛ حقشناس، روحالله (1392). «بررسی رویکرد علوم شناختی در مطالعه دین»، در: پژوهشنامه فلسفه دین، ش22، ص145-162.
سنکی، هاوارد (1381). «بررسی پنج روایت از نسبیگرایی شناختی»، ترجمه: پیروز فطورچی، در: ذهن، ش9، ص55-66.
سهروردی، شهابالدین یحیی بن حبش بن امیرک (1375). حکمة الاشراق: مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح و مقدمه: هنری کربن، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ج2.
سهروردی، شهابالدین یحیی بن حبش بن امیرک (1388). التلویحات اللوحیة والعرشیة، تصحیح و مقدمه: نجفقلی حبیبی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
شیرازی، قطبالدین (1383). شرح حکمة الاشراق، به اهتمام: عبدالله نورانی و مهدی محقق، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
صبوری مقدم، حسن (1383). «علوم شناختی»، در: علامه (فلسفه و کلام)، ش3-4، ص81-88.
صدرالدین الشیرازی، محمد بن ابراهیم (1981). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ج6 و 8.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1360). أسرار الآیات، مقدمه و تصحیح: محمد خواجوی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (بیتا). التعلیقات علی شرح حکمة الاشراق، القسم الثانی: فی الأنوار الالهیة، قم: بیدار.
طاهری، امیدرضا (1396). «بررسی تطبیقی مسئله ذهن در اندیشه دکارت، ملاصدرا، لایبنیتس و برخی رویکردهای رایج در علوم شناختی»، در: حکمت صدرایی، ش5، ص125-138.
عباسزاده، مهدی (1396). نظام معرفتشناسی اشراقی سهروردی، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
فارابی، ابونصر (1405). فصوص الحکم، تحقیق: محمدحسن آل یاسین، قم: بیدار.
فارابی، ابونصر (1995). آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها، مقدمه و شرح و تعلیق: علی بوملحم، بیروت: مکتبة الهلال.
فارابی، ابونصر (2008). فی اثبات المفارقات: رسائل فارابی، تحقیق: موفق فوزی الجبر، دمشق: دار الینابیع.
قائمینیا، علیرضا (1390). معناشناسی شناختی قرآن، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
متوسلی، محمود؛ نیکونسبتی، علی (1389). «علوم شناختی و عملکرد اقتصادی»، در: تحقیقات اقتصادی، ش91، ص177-200.
متین، منصور (1392). فرهنگ اصطلاحات میانرشتهای، قم: بوستان کتاب.
مطهری، مرتضی (1373). فلسفه اخلاق، تهران: صدرا.
نریمانی، نیما (1394). «ماهیت نفس از دیدگاه نوخاستهگرایی و ملاصدرا»، در: اشارات، ش4، ص11-134.
Blaauw, M.; Pritchard, D. (2005). Epistemology A-Z, New York: Palgrave Mcmillan.
Clark, A. (2001). Mindware: An Introduction to the Philosophy of Cognitive Science, New York/Oxford: Oxford University Press.
Lakoff, G.; Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought, New York: Basic Books.